IF AGI 01 Requirements Engineering
IF AGI 02 An Android App in One Week — Agile Software Development for Mobile Devices
IF AGI 03 Agile Software Development: A NodeJS application in one week
IF AGI 04 Spiele als Methode im agilen Prozess
IF AGI 01
Requirements Engineering
Kurs
Stuttgart
Sa 23.8. 11.00-12.30 und 13.30-17.00 Uhr
So 24.8. 11.00-12.30 und 13.30-17.00 Uhr
Zielgruppe: offen, insbesondere für Studentinnen aller Fächer sowie Praktikerinnen aus dem Bereich Beratung bzw. Projektmanagement
Voraussetzung: Interesse an IT-Beratung
Language: The teaching language will be German.
Anforderung: Informationsaustausch vor dem Sommerstudium, Vortrag und Übungen beim und Ausarbeitung / Programmieraufgabe nach dem Sommerstudium
Teilnehmerinnen: 24
Credit Points (ECTS): mit Aufgabenbearbeitung 1
Anerkennung in Uni Bremen: (General Studies VAK allgemein) META-2014/IF.2014.AGI.01
(Digitale Medien VAK) (keine Anerkennung)
(Elektrotechnik VAK) auf Antrag anerkennbar als General Studies
(Informatik VAK) (keine Anerkennung)
(Produktionstechnik) anerkannt im Modul General Studies
(Wirtschaftsinformatik) (keine Anerkennung)
In diesem Kurs lernen Sie verschiedene Methoden der Anforderungserhebung und Spezifikation kennen:
Lastenheft und Pflichtenheft, Anforderungen an Funktionalität, Qualität, Benutzungsoberfläche oder technische Anforderungen.
Wir praktizieren Storytelling, Kreativitätsmethoden und den UML-Standard. Übungen dazu machen einen großen Teil des Kurses aus.
IF AGI 02
An Android App in One Week — Agile Software Development for Mobile Devices
Project
Berlin
Mo 18.8. 11.00-12.30 und
14.00-16.30 Uhr
Di 19.8. 09.00-12.30 und
14.00-16.30 Uhr
Mi 20.8. 09.00-12.30 Uhr
Do 21.8. 09.00-12.30 und
14.00-15.30 Uhr
Fr 22.8. 09.00-12.30 und
14.00-15.30 Uhr
Target Group: open
Prerequisites: understanding of object-oriented programming and experience with Java
Requirements: email exchange and reading before, exercises during and assignments or development of app’s next version after the summer university
Participants: 12
Credit Points (ECTS): 1, with assignment 2
Modul acceptance in Uni Bremen: (General Studies VAK) META-2014/IF.2014.AGI.02
(Digital Media VAK) 03-B-UN-2/IF.2014.AGI.02 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Informatik VAK) 03-BU-2/IF.2014.AGI.02 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Produktionstechnik) anerkannt im Modul General Studies
(Wirtschaftsinformatik) 03-BU-2/IF.2014.AGI.02 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
Android is the fastest growing mobile platform. How do you develop apps for Android?
The participants form an agile project team. You have 5 days to familiarize yourself with a new target platform (Android smartphones or tablets) and its SDK. You collaborate on definition, design, implementation and test of the first version of an app.
We define our own agile process model following SCRUM, use git as version control system, test on real Android devices and document our progress in a Wiki.
You do not need to know Android or agile development to participate. You can bring your Android device.
IF AGI 03
Agile Software Development: A NodeJS application in one week
Workshop
Unterföhring
Mo 25.8. 11.00-12.30 und
14.00-16.30 Uhr
Di 26.8. 09.00-12.30 und
14.00-16.30 Uhr
Mi 27.8. 09.00-12.30 Uhr
Do 28.8. 09.00-12.30 und
14.00-15.30 Uhr
Fr 29.8. 09.00-12.30 und
14.00-15.30 Uhr
Target Group: open
Prerequisites: experience in an object-oriented programming language, familiar with an Unix-based operating system; prior knowledge of Git or agile software development or NodeJS is not required; knowlegde of Javascript is helpful, but not required; Own laptop with installation rights and system know-how necessary.
Requirements: email exchange and familiarization with software before, exercises during, assignments after the summer university
Participants: 12
Credit Points (ECTS): 1, with assignment 2
Modul acceptance in Uni Bremen: (General Studies VAK) META-2014/IF.2014.AGI.03
(Digital Media VAK) 03-B-UN-2/IF.2014.AGI.03 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Informatik VAK) 03-BU-2/IF.2014.AGI.03 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Produktionstechnik) anerkannt im Modul General Studies
(Wirtschaftsinformatik) 03-BU-2/IF.2014.AGI.03 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
NodeJS is a platform based on Google's V8 JavaScript Engine. Due to its event-driven and non-blocking architecture, NodeJS is especially suited for webservers with a large number of concurrent connections, and websites, e.g. PayPal, Ebay, or Yahoo use it.
As an agile team, the participants will develop a NodeJS web application. The team will design, develop, test, and deploy a first version of the software. We will develop and use a SCRUM-like agile project method, use the version control system Git, use unittests, and document our software in a collaborative wiki.
Participants of this course will learn JavaScript and become familiar with Git. Furtheron, they will get a practical inside in project work as an agile team, and know about best practices in professional software development.
IF AGI 04
Spiele als Methode im agilen Prozess
Seminar
Hamburg
Mo 25.8. 11.00-12.30 und 14.00-16.30 Uhr
Di 26.8. 09.00-12.30 und 14.00-16.30 Uhr
Mi 27.8. 09.00-10.30 Uhr
Zielgruppe: offen
Voraussetzung: Grundkenntnisse in Softwaretechnik und über Vorgehensmodelle
Language: The teaching language will be German.
Anforderung: Informationsaustausch vor dem Sommerstudium, Übungen beim und Ausarbeitung eines agilen Spiels nach dem Sommerstudium
Teilnehmerinnen: 12
Credit Points (ECTS): mit Ausarbeitung 1
Anerkennung in Uni Bremen: (General Studies VAK allgemein) META-2014/IF.2014.AGI.04
(Digitale Medien VAK) 03-B-UN-2/IF.2014.AGI.04 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Elektrotechnik VAK) auf Antrag anerkennbar als General Studies
(Informatik VAK) 03-BU-2/IF.2014.AGI.04 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
(Produktionstechnik) anerkannt im Modul General Studies
(Wirtschaftsinformatik) 03-BU-2/IF.2014.AGI.04 (Freie Wahl); auf Antrag wählbar für Master
Spiele fördern die Teambildung und machen Spaß. Sie bieten eine Plattform um zielgerichtet den Arbeitsalltag zu durchbrechen und somit die Kreativität der Mitarbeitenden und die Kommunikation in der Gruppe zu steigern. Im Seminar wird am Beispiel von Scrum und Kanban gezeigt, wie Spiele als innovative Methode in der Softwareentwicklung eingesetzt werden können. Das Seminar lebt von der Bereitschaft der Teilnehmerinnen mitzuwirken und mitzuspielen.